Filter op
Terug naar overzicht

7 vragen aan – Naomi Rosekrans-Navon

Met de campagne “voedselonderwijs verplicht voor ieder kind” wil YFM het belang van voedselonderwijs aankaarten. Vanaf de basisschool zouden kinderen meer moeten leren over voedsel maar wat wordt er dan precies bedoelt met voedselonderwijs? Naomi werkt bij de hartstichting en hier zijn ze al langer bezig met educatie over gezonde voeding. Ze legt in zeven vragen uit hoe voedselonderwijs eruit zou moeten zien.

Wat doe je en waarom ondersteun je de campagne Voedselonderwijs verplicht voor ieder kind?
Ik werk bij de Hartstichting en daar ben ik dagelijks bezig met de vraag: op welke manier kunnen we ervoor zorgen dat kinderen in Nederland zo opgroeien dat ze later zo min mogelijk risico lopen op hart en vaatziekten en andere chronische aandoeningen? Kinderen op jonge leeftijd kennis en vaardigheden bijbrengen en niet te vergeten enthousiasme over gezonde voeding meegeven, zijn daarvoor een hele goede manieren. Wanneer voedselonderwijs een vast onderdeel van het basisonderwijs zou worden, geven we alle kinderen – wat dit betreft-, een goede start.

Hoe zou voedselonderwijs in Nederland er volgens jou uit moeten zien?
In ieder leerjaar van de basisschool zouden er lessen over gezonde voeding gegeven moeten worden. Bijvoorbeeld 8 of 10 uur per jaar, daar kom je al heel ver mee. Maar naast kennisoverdracht is ook zelf ervaren (klaarmaken, proeven) heel belangrijk. Ook is voedselonderwijs niet compleet zonder een gezonde omgeving. Het maken van afspraken over eten en drinken op school hoort daar ook bij. Er bestaan allerlei goede lesprogramma’s over voeding voor alle groepen van de basisschool. En ook zijn er stappenplannen over het invoeren van Voeding als thema op de basisschool. Op www.gezondeschool.nl is heel veel informatie hierover te vinden.

Wat heb jij eigenlijk zelf van huis uit mee gekregen over gezond eten en koken?
Over het belang van gezond eten heb ik niet bewust iets mee gekregen. Mijn herinneringen gaat meer over lékker eten en gezellig samen aan tafel zitten. Maar als ik terug denk, aten we wel gezond: iedere dag groente en fruit, meestal bruin brood, weinig kant en klaar. Mijn vader maakte graag zelf soep maar mijn moeder was een echte zakenvrouw die niet goed kon koken. Toch ben ik al jong gaan experimenteren in de keuken, beginnend met koekjes en toetjes maar al snel hele maaltijden. Ik kookte af en toe zelfs een 3 gangen menu voor het gezin. Dan kon ik zelf kiezen wat we aten want ik lustte als kind weinig. Door toch veel te proeven en zelf met eten bezig te zijn is het helemaal goed gekomen. Dus een goed voorbeeld van “gezond vanuit huis meegekregen” ben ik niet maar “geleerd hebben van goed eten te genieten” des te meer!

Wat doen scholen nu al op het gebied van voedselonderwijs?
Heel veel scholen doen al “iets” aan voedselonderwijs. Ze organiseren bijvoorbeeld een projectdag of doen mee met een schoolontbijt of het koningsdag ontbijt. Dat is al een heel goed begin maar éénmalig een project over voeding doen of één keer per jaar samen ontbijten is niet voldoende om verschil te maken en kinderen bewust te maken. Wij zouden graag willen dat scholen die nu al aandacht aan voeding besteden dit structureler gaan doen en in alle groepen. Scholen die nog niets doen willen we graag overhalen er gestructureerd mee aan de slag gaan.

Moeten we voedselonderwijs wel verplicht stellen en kunnen we dat niet beter overlaten aan de opvoeding door ouders?
Het is niet of school of ouders. Het is én – én. Eten doe je zowel thuis als op school. Eten komt mee van thuis naar school en ook leren doe je zowel thuis als op school. Dus het moet beide en dan versterkt het elkaar ook. De school is een omgeving waar de overheid rechtstreeks invloed op heeft en waar we de kinderen kunnen bereiken. Hoe ouders hun kinderen opvoeden kan de overheid niet beïnvloeden! Het invoeren van voedselonderwijs helpt scholen hier tijd voor te maken en prioriteit aan te geven als het een verplichting is.

Is het niet belangrijker om voor betere regelgeving te zorgen, waardoor kinderen gezonder te eten krijgen?
Natuurlijk helpen regelingen: ik zou er best voor zijn om regels af te spreken over wat er gegeten en gedronken mag worden binnen een basisschool. Maar kinderen moeten vooral ook leren zelf hun eigen gezonde keuzes te maken. Het gaat om kennis- houding én gedrag. Als je alleen maar regels stelt zonder kinderen te leren waarom fruit beter is dan koeken of melk beter dan frisdrank wordt het nooit bewust gedrag.

Hoe kunnen mensen de campagne steunen of zelf actie ondernemen?
Hoe meer mensen de campagne ondersteunen, hoe sterker we staan. Mensen kunnen de petitie tekenen en het filmpje delen via sociale media! Het filmpje kan een goede aanleiding zijn om erover te praten met andere ouders, leerkrachten of de directie op de school van je kinderen. Praat erover met familie en met kinderen zelf!

 

// Tekst: Naomi Rosekrans-Navon
// Beeld: Naomi Rosekrans-Navon

Deel de video via facebook en teken de petitie!

Praat mee via #voedselonderwijs