Filter op
Terug naar overzicht

7 vragen aan – Vera Anna Bachrach

Vera Anna Bachrach won met haar startup Coco Conserven de Food Battle tijdens de eerste editie van YFM Talkshow ‘Als Warme Broodjes’. In Pakhuis de Zwijger wist ze het publiek in vier minuten te overtuigen. Nu vertelt ze in zeven vragen wat alle diehard ‘Foodies’ kunnen verwachten van deze nieuwe conservenfabriek.

1.Wie ben je en waar kunnen mensen jou van kennen?
Ik ben Vera Anna Bachrach. Mensen kennen me waarschijnlijk niet maar heel misschien van 2 jaar terug vanwege een loeiende koe die midden in de stad stond en twee varkentjes die geslacht werden en dat allemaal voor de productie van een tosti.(Red. De Tostifabriek) Dat bracht heel veel teweeg toen.

2.Hoe is het idee voor Coco Conserven ontstaan?
Coco Conserven is ontstaan door de Tostifabriek. Daar ondervonden we hoe kostbaar voedsel is. Hoeveel tijd, kennis en energie in de productie van voedsel zit. Daardoor gingen we nadenken over de waarde van voedsel en werd de verspillende kracht van onze vers-cultuur iets waar we wat mee moesten. We gingen op zoek naar een goede manier om geproduceerde waarde te behouden en kwamen uit bij het conservenblik. Het conservenblik, uitgevonden dankzij Napoleon en tot icoon verheven door Andy Warhol, staat nu vooral te boek als vies en goedkoop voedsel voor noodgevallen. Coco Conserven gaat dat recht zetten. Wij zien het blik als een cruciale schakel op weg naar een ‘houdbaar’ voedselsysteem. Het blik als conserveringsmethode heeft grote culinaire potentie en is een efficiënte verpakking die antwoorden biedt op hedendaagse voedselproblematiek. Onze droom is om de allerbeste conserven te maken, uit te groeien tot een fameus conservenhuis dat alle conserveringstechnieken tot in de puntjes beheerst, het bewaren van smaak tot kunst verheft en daarmee werkt aan de realisatie van een ‘houdbaar’ voedselsysteem.

3.Waarom hoort het conservenblik thuis in een duurzamer voedselsysteem?
Om heel veel redenen, waarvan deze het belangrijkste zijn: Energieverbruik, grondstoffen schaarste en voedselverspilling. In tegenstelling tot vers eten en lang houdbare diepvriesproducten hoeven blikken niet gekoeld te worden na productie. Zowel in het schap, tijdens transport, als in de keuken wordt veel energie bespaard. Een blik kost weinig energie om te produceren en te recyclen ten opzichte van andere verpakkingen en het bereidingsproces in een fabriek gebruikt minder energie dan thuis koken. Ook is blik de best gerecyclede verpakking die er op de markt is. Na gebruik is blik nog steeds even waardevol omdat metaal niet ‘downcyclet’ maar eeuwig recyclet zonder verlies van kwaliteit. Het blik is als verpakkingsvorm efficiënt en duurzaam omdat het stapelbaar, lichtdicht, onbreekbaar en waardevast is. Als verpakking heeft het blik ook veel voordelen ten opzichte van de verscultuur. Door de lange houdbaarheid van blik hoeft er thuis, in de winkel en in de supermarkt niets weggegooid te worden ten gevolge van ‘shelflife policies’ of verkeerde inkoopinschattingen. Er is geen sprake van derf. Daarnaast is er minder verlies door productschade omdat het blik robuust en onbreekbaar is. In één zin: Minder weggooien, minder energieverbruik in de keten en duurzaam verpakken.

4. Je noemt jezelf ‘producent van goede ideeën’, je bent mede-initiatiefnemer van de Tostifabriek en bent sinds kort fabrikant van geconserveerde producten. Ben je altijd opzoek naar iets nieuws of hoort dit allemaal bij een groter plaatje? 
Groter plaatje? Was het maar waar! Nee, ik ben gewoon van enthousiaste aard en kan moeilijk stil zitten als ik een goed idee hoor of verzin. Dan moet dat uitgevoerd worden! Wel hebben alle projecten die ik doe gemeen dat ze iets realiseren of aankaarten waarvan ik denk dat het beter/duurzamer kan.

5. Wordt Coco Conserven binnenkort ook toegankelijk voor publiek net zoals bij de Tostifabriek? 
Ja, dat is wel de bedoeling. Coco Conserven zijn straks te koop in de winkel maar we hebben ook een heel mooie plek gevonden voor onze fabriek. Coco Conserven gaat ook over het verbinden van industrie en consument. We doen nu heel vies over de industrie en er is ook heel veel aan te merken op hetgeen op grote schaal geproduceerd wordt, maar er zitten ook heel te gekke dingen in de industrie. Schaalbaarheid en efficiënt omgaan met grondstoffen bijvoorbeeld. Dat we er wantrouwig tegenover staan komt ook doordat we niet weten wat er allemaal gebeurt in fabrieken met ons voedsel. Daarom willen we een transparante en bezoekbare fabriek. In onze fabriek gaan we ambachtelijke culinaire productie en industriële schaalbare productie combineren.

6. Wat is jouw favoriete blikvoer en hoe ontwikkel je recepten voor geconserveerd eten?
Ik durf het bijna niet te zeggen en het riekt naar zeer doorzichtige marketing maar ik vind op dit moment mijn eigen blikjes het lekkerste. Ik moet zelfs bekennen dat ik bijna elk weekend uit mijn eigen blikken eet. Dat komt omdat ik zelf helemaal niet kan koken en ongeduldig ben en met die blikjes staat er in een mum van tijd receptuur op tafel die ik nooit zelf zou kunnen maken omdat het me aan tijd en skills ontbreekt. Gelukkig ontwikkel ik de receptuur voor onze conserven niet! Dat doen Joris en Sascha. (Red. Vera, Joris en Sacha zijn onderdeel van experimenteel productiehuis ‘Jansen Jansen Bachrach en Landshof‘) We kijken voor receptuurontwikkeling vooral naar wat er in het seizoen is, zo kunnen we overschotten en reststromen gebruiken zodat die niet weggegooid worden of verpieteren en we ontwikkelen recepten die baat hebben bij het inblikprocedé, dat wil zeggen dat ze normaal gesproken lang op het vuur horen te staan.

7. Wanneer kunnen we de eerste producten van Coco Conserven verwachten en waar zijn ze verkrijgbaar? 
Eind maart moeten we toch wel in de winkel liggen! Bij delicatessenzaken, goeie slagers en winkels zoals Marqt, hoop ik. We moeten zo snel mogelijk alle foodie schappen veroveren. Het is voor mensen die van lekker eten houden en rekening houden met de impact van hun eetgedrag op mensen, natuur en dieren. We beginnen met 3 blikken: ganzenrillette, ribollita en ragu classico

Donderdag is de volgende Als Warme Broodjes, dit keer over boeren die ondernemen. Er zijn nog een paar kaartjes, en die kan je hier reserveren.