Filter op
Terug naar overzicht

BLOG: SFYN ACADEMIE VAN BINNENUIT

Over 5 dagen sluit de aanmelding van de SFYN Academie. Op de valreep geeft YFMA Sanne Wiltink een inzicht in de organisatie achter de academie. Plus: een terugblik op een kazige case die vorig jaar in stijl door de academie is uitgevoerd.

Nog 5 dagen om in de pen te klimmen om de meest gemotiveerde motivatiebrief te schrijven en je creativiteit los te laten op een zeecontainer! Maandag aanstaande sluit de aanmelding voor de SFYN Academie ‘16. We verheugen ons hier op kantoor al op het lezen van de brieven en het bekijken van mini-containers.

Prangende vragen voor YFM academici
In de tussentijd voeren Wilbert – met wie ik samen de SFYN Academie organiseer – en ik druk gesprekken met CEO’s en duurzaamheidsmanagers van diverse foodbedrijven en overheden. We verzamelen namelijk weer 5 cases waarmee de toekomstige academici aan de slag gaan naast de themadagen. Zij werken een half jaar lang in een interdisciplinaire groep aan een vraagstuk uit de publ ieke of private sector. Zo kwam Cono Kaasmakers vorig jaar naar ons toe met de vraag hoe jongeren naar hun Beemsterkaas kijken en welke rol duurzaamheid hierin heeft.

Duurzaamheid moet ervaren worden
Vervolgens gingen een hotelmanager, een bankier, een varkensboer, een levensmiddelentechnoloog en een ontwerper met deze vraag aan de slag. Van kaascommunicatie had deze Kaasclub weinig ervaring, maar met hun enthousiasme, gecombineerde perspectieven en oprechte interesse in eerlijk voedsel gingen zij op onderzoek uit. Na telefonische interviews met de Cono-boeren, doelgroep-analyses en video’s over wat Beemster betekent voor henzelf, kwamen zij tot de conclusie dat duurzaamheid zich niet laat vertellen, maar dat het ervaren moet worden om echt te kunnen zijn.


Cowfunding.nl als verbinder

In de trein naar Berlijn, waar de academiereis naartoe ging, kwam het team met het idee van Cowfunding.nl. Dit is een platform dat boer en burger met elkaar verbindt, georganiseerd door de kaasmaker Cono die tussen beide partijen in staat. Het enorm fraai vormgegeven resultaat is hier te zien.

Cono Kaasmakers was enthousiast, en voelde dat zij hun unieke positie tussen consument en boer konden gebruiken. Sterker nog: ze waren zo enthousiast dat zij nu aan de slag gaan met het idee waar de inmiddels afgestudeerde YFM academici nog steeds een rol in spelen.

Verandering van binnenuit
Kortom, een mooi voorbeeld van hoe we als YFM het voedselsysteem van binnenuit kunnen veranderen. Met deze opdrachten werkt niet alleen de boer intensief samen met de marketeer, de varkensboer met de sojaproducent en wordt er echt van elkaar geleerd, maar worden er oplossingen voor vraagstukken geboden die ook daadwerkelijk geïntegreerd kunnen worden in conventionele bedrijven. Oftewel, een stukje YFM op een interessante plek dat hopelijk uitgroeit tot iets groter.

Ook gemotiveerd om naast het volgen van themadagen, een case te doen dit jaar?
Schrijf je dan in voor de SFYN Academie 2016.

Sanne Wiltink, fotograaf Maartje Meesterberends– Sanne Wiltink is coördinator van de SFYN Academie, bestuurslid bij SFYN en heeft het theater-eetproject Van Riek tot Vork. Ze blogt maandelijks over de avonturen van de Academie, het netwerk van YFM en verrassende foodconcepten.