Filter op
Terug naar overzicht

Crack the habit #maart

Vaker een dagje geen vlees of vis eten is een kleine moeite met onvoorstelbaar positieve impact op mens dier en milieu. Door geen vlees te consumeren is de milieudruk van je voeding namelijk lager. Je bespaart bijvoorbeeld op de uitstoot van broeikasgassen die bijdragen aan klimaatverandering en watergebruik. Van 11 tot en met 17 maart vindt de tweede editie van de NATIONALE WEEK ZONDER VLEES plaats! Ga jij de uitdaging aan? Lees hier alvast wat tips van Marjolein Heijne om vaker vegetarisch te eten

Tip #1: Start small

De overgang van vlees naar geen vlees is een stuk makkelijker als je het rustig aan doet. Focus je op kleine stapjes. Probeer een maaltijdplan te maken met één vegetarische maaltijd per dag of ga voor één vegetarische dag per week. Vervolgens kun je dit verder uitbouwen.

Op die manier zal je het niet snel gaan missen. En heb je nou echt eens enorm zin in een goed stuk vlees op een dag die eigenlijk vegetarisch zou zijn? Maak het jezelf dan niet te moeilijk. Door het leuk te houden, kun je je vleesarme eetpatroon veel langer volhouden.

Tip #2: Experimenteer met verschillende keukens
Experimenteer zodat je niet verveeld raakt. Er is vaak veel meer mogelijk dan je denkt. Wist je dat de Indiase keuken grotendeels vegetarisch is? Dat geldt ook voor de Libanese, de Mexicaanse en de traditionele Aziatische keukens. Daag jezelf uit om verschillende combinaties en keukens te leren kennen. Zo eet je niet alleen minder vlees; je breidt er ook je eigen culinaire horizon mee uit.

Proberen en proeven is geloven.

Tip #3: Upgrade je klassiekers
Nederlanders kennen gemiddeld 7 à 10 gerechten uit hun hoofd (Unilever). Kijk eens kritisch naar je favoriete maaltijden en probeer ze vegetarisch te maken. Een Aziatische roerbakschotel? Pasta met gehaktsaus? Kies eens voor champignons in plaats van gehakt. En de spekjes in je favoriete stamppot kunnen vaak net zo goed vervangen worden door kaas. Wat maakt kipsaté zo lekker? Als je het mij vraagt is het de pindasaus, niet de kip. Verwen jezelf met gemarineerde ’nepkip’, tempeh of tofu en een huisgemaakte pindasaus. Zulke pleziertjes maken het veel minder moeilijk om het vlees te laten staan. Zet af en toe vleesvervangers in, en je zult het vlees zeker niet missen.

Tip #4: Alleen ga je snel, samen kom je verder!
Woon je met andere mensen samen? Dan is het handig om hen te vertellen over je nieuwe levensstijl. Misschien inspireer je jouw huisgenoten (of ouders) om ook minder vlees te eten! Vertel dat je serieus bent in je nieuwe eetgewoonte en vraag of ze er rekening mee willen houden.

Moeten je huisgenoten er niks van weten en willen ze elke avond vlees op tafel? Stel dan eens voor om zelf te koken! Zo laat je zien hoe lekker vegetarisch eten eigenlijk is. Je kunt hen ook voor de gek houden door vegetarisch gehakt in een gerecht te doen bijvoorbeeld.

Tip #5: Bammetje boterhamworst maar dan anders
Een eenvoudige manier om minder vlees te eten, is door je brood er niet meer mee te beleggen. Er zijn meer dan genoeg heerlijke alternatieven! Hüttenkäse is een goede optie voor wat extra calcium en magere eiwitten, bijvoorbeeld met komkommer en flink wat peper. Notenpasta’s zijn lekker voor een zoetere traktatie. En wat dacht je van gewoon een gekookt eitje op brood? Wees een beetje creatief en je zult de boterhamworst geen moment missen.

 

Wil jij meer kookinspiratie zonder vlees?
Schrijf je hier in om mee te doen met de Nationale Week Zonder Vlees! Iedereen die zich inschrijft kan direct op de bedankt-pagina het digitale Week Zonder Vlees-magazine downloaden. Hierin vinden deelnemers inspiratie om zeven dagen te genieten, met 88 pagina’s vol recepten, interviews, groenteweetjes en meer.

Of ontdek hier de zeven populairste vegetarische gerechten uit De Volkskeuken!

Tekst// Marjolein Heijne
Afbeelding // Stichting Nationale Week Zonder Vlees

 

P.S. Benieuwd wat SFYN Utrecht nog meer allemaal doet? Volg ons op Instagram en Facebook, of schrijf je in voor onze nieuwsbrief!