Filter op
Terug naar overzicht

Hier zit een luchtje aan #4 – Eten en drinken met een extraatje?

Tegenwoordig struikel je als consument al snel over de hoeveelheid aan wetenschappelijke kennis die er op dit moment over voeding is. Mede door deze kennis is onze kijk op voeding veranderd, de relatie tussen voeding en gezondheid is booming.

Steeds vaker vind je in de supermarkt voedingsmiddelen waarop allerlei gezondheidsvoordelen staan opgesomd. Deze zogenaamde functionele voedingsmiddelen vinden gretig aftrek bij ons allemaal. Want, wie wil er nu niet gezond eten?

Functionele voedingsmiddelen zijn voedingsmiddelen waar (speciale) ingrediënten aan zijn toegevoegd waarmee ze claimen gezond(er) te zijn. Een van de grootste groepen functionele voedingsmiddelen zijn voedingsmiddelen die claimen dat ze goed zijn voor de darmen, bijvoorbeeld yoghurt of een koekje met extra toegevoegde vezels. Voeding met een extraatje dus. Niets mis mee!

Toch kan er een spreekwoordelijk luchtje aan dit extraatje zitten. Koekjes kunnen een gezonder imago krijgen door de extra toegevoegde vezels. Reële kans dat dit ‘gezonde’ koekje nu eerder wordt meegegeven in de lunchtrommel, of zelfs ter vervanging van het ontbijt wordt gebruikt, voor de alledaagse bruine boterham. Want bijkomend voordeel: je ontbijt of lunch is super snel klaar. Wel zo makkelijk! Maar ben je dan gezond(er) bezig of heb je dan alleen het idee dat je gezond(er) bezig bent?

Wanneer de hoeveelheid vezel per 100 gram van de bruine boterham tegen een ‘bron van vezel’ koekje onder de loep gelegd wordt, blijft het toch echt de oer-Hollandse bruine boterham die het aantal vezels per 100 gram wint.

Laten we vooral niet vergeten dat alledaagse voedingsmiddelen, zoals een bruine boterham, die niet in de winkel liggen als ‘functioneel voedingsmiddel’ net zo belangrijk of juist beter is voor een gezonde (darm) gezondheid.

 

Geschreven door: Joyce Schloesser