Filter op
Terug naar overzicht

Lowlands-bezoekers proeven de toekomst

Muziekfestivals, foodtruckfestivals, theaterfestivals, voor iedereen is er wat wils. De festivalscene groeit en gelukkig is er in de laatste jaren steeds meer aandacht voor het eten dat hier verkocht wordt. Eten bij een foodtruck wordt niet alleen steeds lekkerder, steeds meer ondernemers zijn ook bezig met duurzaam eten. Als een van de grootste en oudste festivals van Nederland springt Lowlands dit weekend eruit met een wel heel bijzonder concept; Brasserie 2050 door The Food Line Up.

Lisa de Koning (productieleider SFYN), sprak Maartje Nelissen, mede- eigenaar van the Food Line Up, over dit ‘restaurant van de toekomst’ en ging natuurlijk proeven.

In het afgelopen jaar is the Food Line Up flink gegroeid, Willem Treep (Willem&Drees) is als mede- eigenaar het team komen versterken en jullie zijn preferred cateraar van de Westergasfabriek geworden. Wat betekent dit voor jullie?
Maartje: In het afgelopen jaar hebben we echt een professionaliseringsslag gemaakt, we gaan voor kwaliteit in alle opzichten. Dat zie je niet alleen terug in de producten die we gebruiken. Die kwaliteit zie je ook terug in de mensen waar we mee werken tot de kleding die het personeel draagt.. Het team is flink uitgebreid en dit creëert de mogelijkheid continu te blijven vernieuwen Niets is bij ons standaard, we doen elke week weer wat anders.

Daarbij is ook veel hetzelfde gebleven. Heel waardevol vind ik de manier waarop we bij the Food Line Up met elkaar omgaan.. Een heel leuk, schijnbaar klein detail, maar echt bijzonder, is dat iedereen voor elkaar kookt. Van een nieuwe projectmanager die bananenbrood bakt tot iemand die een heerlijke soep mee neemt. Dit laat echt de liefde voor eten en zorg voor elkaar zien.

Hoe kwamen jullie op het idee voor Brasserie 2050?
Maartje: Erik van Eerdenburg, directeur van Lowlands, had ons jaren geleden eens gezien met een enorme tomaat tijdens Best Kept Secret. Dit jaar wilde hij graag de voedselproblematiek aan de kaak stellen. Samen met hem hebben we een aantal brainstormsessies gehouden waar de gekste dingen voorbij kwamen: een molen waar graan op werd verbouwd tot boeren live op het festival. Uiteindelijk is het deze brasserie geworden. Een brasserie is herkenbaar. Je kan er elke avond ongedwongen eten zonder een lange zit. We serveren heel betaalbaar a la carte eten. Zo wordt Brasserie 2050 voor een breed publiek toegankelijk.

Wat hopen jullie er mee te bereiken?
Maartje: Het voeden van de 9 miljard in 2050 blijft in je nek hijgen. We vinden het tof om aan een grote groep mensen uit te leggen wat de grootste uitdagingen in het voedsellandschap zijn. Aan de hand van het eten dat we serveren, kunnen we zo ingewikkelde onderwerpen aan de kaak stellen.

Wat zijn je verwachtingen van de reacties?
Maartje: We verwachten tussen de 3500 en 5000 eters. Zo’n 35% denkt waarschijnlijk ‘dit is te ingewikkeld, ik wil gewoon lekker eten’. Maar ik denk dat het grootste deel heel nieuwsgierig is en graag wil weten wat zij kunnen doen. Je merkt dat door de jaren heen mensen meer open staan voor duurzaam eten.

“Wanneer je Brasserie 2050 binnentreedt waan jij je in een moderne boerenschuur, tussen de hightech voedseltorens met duurzaam gekweekte producten, die direct op het bord belanden. Minimale impact op mens, dier en milieu staat centraal. Alle gerechten krijgen bovendien een nauwkeurige CO2-meting. De masterminds achter het menu zijn twee bekenden waar we graag mee samenwerken, Gilbert Kolff (sustainable chef) en Samuel Levie (culinair ondernemer). Op de kaart staat onder meer de salade Biddinghuizen, een hyperlokale versie van de salade Niçoise, met voornamelijk groenten van Boer Bouma, wiens akker letterlijk aan het festivalterrein grenst. Maar ook duurzaam gekweekte Twentse meerval, CO2-neutrale eieren van Kipster en waste croutons van schillenbrood zijn erin verwerkt. Met ieder gerecht vertellen we het verhaal van een slimme technoloog, gedreven boer of visionaire ondernemer.” (bron:  thefoodlineup.nl)

Komen we de brasserie straks ook op andere plekken tegen?
Maartje: Zeker! Tijdens de Food Inspiration Days kan je komen proeven. Ook zijn we door verschillende grote bedrijven benaderd dit concept voor hen neer te zetten.We zijn nog lang niet uitverteld! Meer informatie over Brasserie 2050 is hier te vinden.

// Tekst: Lisa de Koning
// Beeld: The Food Line Up