Filter op
Terug naar overzicht

1 MINUUTJE IN UUTJE MET DE CROQUETTEN BOUTIQUE

In de rubriek ‘1 minuutje in Uutje’ gaan we op zoek naar verhalen uit de regio. We hadden deze week een gesprek met Brian, die sinds een half jaar met zijn ‘croquetten’ Utrecht verovert. 

Bij deze bijzondere boutique aan de Bakkerstraat kun je croquetten uit het vuistje of op een broodje krijgen als lunch, snack of klein diner óf gekoeld meenemen om thuis te frituren! Daarnaast kan je de croquetten vinden op de kaart van onder andere Stan & Co, KANTIEN en Wijncafé Lefebvre. Ik kreeg tijdens het interview de maandspecial van Juni te proeven: Kalfsvlees croquet met een mayonaise van tonijn: heerlijk! Maar wie zitten er eigenlijk achter dit krokante concept?

Croquette Boutique

Hoe is de Croquetten Boutique ontstaan, en wie ben jij?
Ik ben Brian, één van de eigenaren van de Croquetten Boutique en ik doe dit samen met mijn vriendin Désirée. De Boutique is ontstaan uit een soort gemis: we hebben veel concepten zien opkomen rondom één product, denk aan de hamburger, hotdog, tosti’s en friet maar de kroket is daarin nog een ondergeschoven kindje, en onze persoonlijke favoriet.

Daarnaast wordt de kroket al honderd jaar gegeten, en geloof ik dat het ook over honderd jaar nog gegeten wordt.

Wat is het verschil tussen een kroket en de Croquette?
Voor deze spelling hebben we in eerste instantie gekozen omdat dit de oud-Hollandse spelling is. Daarbij wilde we de kwaliteitsslag niet alleen in het product laten zien, maar ook in de aankleding, productfotografie en de naam.

Daarnaast is de kroket dus een van onze favoriete snacks maar we misten daar variatie in, bovenal gaat het natuurlijk om een stuk kwaliteit. Veel andere kroketten zijn prima in hun soort maar hebben weinig originaliteit en bovendien vaak toegevoegde geur- kleur- en smaakstoffen: wij denken dat we dat op een andere manier kunnen maken. Wij maken croquetten met de hand, met minimaal 30% pure vulling, of dat nou vis, vlees of groenten zijn.

Daar zit natuurlijk door arbeid, inkoop en ook de locatie een prijskaartje aan – en dat kan zolang je dat in alles uitdraagt. Je krijgt onze croquetten dus niet op een kartonnetje maar in een mooi doosje. En op een mooi broodje dat speciaal voor ons wordt gebakken door een bakker uit Utrecht; een heel lekker zacht broodje, want dat hoort natuurlijk bij een kroket, die moet je kunnen pletten! Door die aanpak is het dus ook je geld waard; we hebben nog niet één keer gehoord dat we te duur zijn, ondanks dat we dat van een conservatievere doelgroep wel gedacht hadden. Ik denk zelf dat mensen het product makkelijk begrijpen mede doordat ze ons hier ook direct bezig kunnen zien, maar het belangrijkste onderscheid zit toch in de smaak en de ingrediënten die we specifiek terug laten komen in die smaak. We maken bijvoorbeeld geen kaaskroket of groentekroket maar een oude schapenkaas croquet of een gele paprika-courgette croquet zodat je weet wat erin zit, en dat het daar ook naar smaakt.

Van jullie winkelverkoop zie ik, als ik de Boutique in loop, weinig; hoe komt dat?
Toen we aan het schetsen waren hebben we nagedacht over een koeling zoals je deze in een bonbon-winkel ziet: met mooi opgestapelde croquetten uitgestald. Omdat wij met natuurlijke ingrediënten hebben we in de uitstalling echter niet zo veel variatie. Er is maar één soort paneer te vinden dat gekleurd is maar vrij van kleurstof, namelijk een oranje paneer. Daardoor kan je in de vitrine weinig variëren met kleuren en dat heeft dan weinig uitstraling of functie. Toch wordt er ook zonder vitrine tegenwoordig veel besteld, meer dan we vooraf gedacht hadden, vooral voor feesten en partijen. Maar winkelverkoop blijft iets dat we er bijdoen: de hoofdmoot zijn de croquetten om hier op te eten of onderweg in het vuistje.

Jullie hebben net een volledig nieuw menu, dat doe je ieder kwartaal, én je hebt elke maand een maandspecial, waar haal je de inspiratie vandaan?
Inspiratie halen we uit dagelijkse smaken; wat vinden we zelf lekker en kunnen we dat in een croquet-vorm maken? Op de vorige kaart hadden we een croquet met aardbei en rabarber, daar zijn we op gekomen nadat we een aardbei-rabarber crumble hadden gemaakt met een etentje. Ook lekker, warm, krokant, zacht: veel van de facetten van een croquet, dus dan proberen we zo’n smaak te vangen in een nieuwe croquet. De kalfsvlees croquet met tonijnmayo is natuurlijk geïnspireerd op vitello tonato en onze Caesar croquet logischerwijs op de salade. Er zijn nou eenmaal smaken die heel goed combineren dus daarin hoef je het wiel niet altijd opnieuw uit te vinden.

We hebben dat ook gedaan met de garnalen-zeekraal croquet. De garnalenkroket is bijna en heilige kroket in Nederland en België; iedereen heeft er zijn mening over- en favoriet van. Daarom willen we bewust geen garnalenkroket op de kaart zetten, want ook al zou zo’n garnalenkroket heel erg lekker zijn; als het geen recht doet aan jouw ideaalbeeld wordt het geen succes. Dus hebben we de klassieke combi van garnaal en zeekraal verwerkt in een croquet, waarover we ook van de horeca terug horen dat dit een groot succes is bij hen omdat het een simpele maar leuke twist geeft en daarmee de verwachtingen verandert.

Je levert ook de lokale horeca, hoe ervaar je dat?
Vooraf hadden we bedacht dat we graag horeca zouden beleveren op de lange termijn, we hadden de ambitie dat te doen na een jaar, maar de eerste stond na twee weken al op de stoep. Hij had bij ons gegeten en kwam vragen of we voor zijn horecazaak ook de croquetten wilde draaien; daar hebben we even over nagedacht maar sinds begin dit jaar zijn we daar mee begonnen en inmiddels staan we bij een tiental horecagelegenheden op de kaart, soms met onze naam erbij en soms zonder, dat is geen eis maar natuurlijk wel een mooie erkenning. Hierin willen we bewust niet te groot worden; we beleveren Wijncafe Lefebvre op de Neude en dat is dan ook de enige plek op de Neude die we zullen beleveren, ondanks dat we meer aanvragen hebben gekregen.

Waarom heb je voor Utrecht gekozen om de Croquetten Boutique te starten?
Je hebt een heel divers publiek in Utrecht; enerzijds heb je een garde mensen in het centrum wonen die er vaak al een wat langere tijd wonen anderzijds hebben we toerisme van dagjesmensen uit Nederland tot ook meer en meer buitenlandse toeristen én de inwoners van de buitenwijken en omliggende dorpen die vrij regelmatig in de stad zijn. Daarnaast is Utrecht en de omgeving zeer divers en spreekt ons product ook een heel divers publiek aan: van kinderen die net een croquet kunnen eten tot ouderen die nog net een croquet kunnen eten en met de rollator binnenkomen. Ons ouder publiek spreekt vaak hun herinnering uit naar vroeger, toen hun ouders of grootouders nog zelf kroketten maakten.

We hebben het zelfs al zo gek gehad dat er Italianen hier in de Boutique kwamen, die van vrienden over ons gehoord hadden die vier weken eerder waren geweest. Die hadden gezegd dat als je in Nederland bent, dan moet je naar de Croquetten Boutique. Dat je weet dat er in Italië over je gesproken wordt is heel erg grappig, en een veel mooier compliment kan je niet krijgen, dat is heel bijzonder en heel erg leuk.

Italië is de bakermat van Slow Food, als tegenbeweging op fast food. Jullie concept heeft een beetje van beide. Zou je jullie croquet meer een fast food of een Slow Food product omschrijven?
Van oudsher is het natuurlijk fast food, maar in ons geval denk ik Slow Food: met name door de kwaliteit maar ook door de tijd die het ons kost om het te maken. We beginnen met een bouillon die een aantal uur moet opstaan en later besterven en koelen, dan maken we er de croquet vulling van maar die kan ik het best pas morgen rollen en pas nog weer een paar uur later paneren, vervolgens wil ik die croquet de dag daarna pas afbakken. Dan ben je al met al snel twee dagen verder. Ook qua gebruik van producten is het Slow Food; we werken met lokale leveranciers voor brood, vlees en vis en we letten op de herkomst van de groenten. We hebben bijvoorbeeld geen biologische zeekraal want die komt uit Mexico, in plaats daarvan hebben we reguliere zeekraal uit Nederland, daar denken we over na maar maken we onze eigen afwegingen in, leidend is bijvoorbeeld het seizoen: wat komt nu van het land en past nu in de smaak van de gast. Al met al een Slow Food product maar in een fast-serviceconcept.

Is er nog een Croquet die je heel graag wil maken maar die je nog niet in de Boutique hebt gehad?
Zeker! Alleen is het soms technisch nog moeilijk. Er zijn twee croqetten die ik nog heel graag wil maken. De eerste is een bierstoof croquet in samenwerking met een lokale bierbrouwer, en daar zijn we ook al met een brouwerij over in gesprek, die croquet gaat er komen. De tweede is een ijs croquet, maar ik heb inmiddels al tweehonderdvijftig pogingen ondernomen, maar de uitkomst is nog niet top, gefrituurd ijs is lastig.

Wij wachten met spanning af, en komen graag proeven!

Meer weten over de Croquetten Boutique? Ga langs of kijk op www.croquettenboutique.nl 

Tekst // Wouter Vagevuur