Filter op
Terug naar overzicht

De Sociale Kracht van YFM

Een ontmoeting tussen een varkensboer en een voedingsmiddelentechnoloog die leidt tot een initiatief dat voor meer biologische landbouwgrond zorgt. Of de inspiratie van een chef die overslaat op een arts met als resultaat een restaurant-concept mét persoonlijk voedingsadvies. Binnen YFM lijken bijzondere, innovatieve concepten en samenwerkingen onophoudelijk te ontstaan. Op basis van jarenlange betrokkenheid, deden we een stapje terug om te reflecteren op de sociale kracht van de YFM. We gaven, aan de hand van onze eigen ervaringen, een presentatie tijdens de Dutch Agri Food Week.

Door Lizette van Dijk en Anne Reijnders

Betrokkenheid bij YFM is vrijwillig en trekt daarom een speciefieke doelgroep aan. De meeste YFM-ers zijn food professionals, wélke professionals binnen de doelgroep vallen bepaalt niet YFM, maar deze professionals zelf. Wij hebben uitgepluisd wat deze mensen gemeen hebben en hoe hun verbintenis via YFM zo krachtig kan zijn. YFM-ers hebben een aantal overtuigingen gemeen; ze zijn intrinsiek gemotiveerd om te werken aan een beter voedselsysteem en ervan overtuigd dat ze het systeem niet in hun eentje kunnen veranderen. Op basis hiervan verenigen ze zich en ontstaat een netwerk van veranderaars dat het voedselsysteem van binnenuit kan veranderen.

De ingrediënten ‘intrinsiek gemotiveerde jongeren + systeemverandering + samenwerken’ klinken als de perfecte mix voor een actiegroep, toch is YFM allesbehalve.

De kracht van de YFM zit in de gecreëerde cultuur. Deze cultuur wordt gekenmerkt door inclusiviteit en positieve actie. Hoe het toekomstig voedselsysteem eruit moet komen te zien, laat YFM zich als organisatie niet over uit. Er is ruimte voor alle leden om hun eigen visie te hebben of vormen. Doordat YFM zich belangeloos profileert ontstaat een speelplaats voor jonge dromers, doeners en denkers.

De YFM vormt op deze manier een vehicel voor verandering; stap je in dan kun je met een heel groot en divers netwerk op je eigen tempo aan je persoonlijke en professionele ontwikkeling werken. Hoe meer verschillende standpunten je ziet en hoort, hoe meer je erachter komt wat je eigen waarden zijn. Een mening bijstellen, nuanceren of drastisch veranderen is dan ook niet opzienbarend meer binnen het netwerk van YFM.

Ontmoetingen zijn magisch en hebben groot effect, vooral binnen een onderwerp als voedsel dat ongelofelijk complex is. Het hele systeem begrijpen is onmogelijk, laat staan de beweegredenen van alle spelers in dat systeem begrijpen. De YFM is zeer succesvol in het creëren van een veilige omgeving waarbinnen meningen niet statisch zijn en naast elkaar mogen bestaan. Maar door beter te luisteren, het aanmeten van een open geest en inzetten van nieuwsgierigheid kan élke food professional binnen het eigen werk groeien en ontwikkelen.

Cliché maar waar: “When you talk you are repeating what you already know. But when you listen, you might learn something new.”

 

Lees hier het uitgebreide artikel. Het artikel is geschreven naar aanleiding van de presentatie die Lizette en Anne gaven tijdens Agrofood: de tijd vooruit, een evenement binnen de Dutch Agri Food Week.