Filter op
Terug naar overzicht

YFMAchterafje: Themadag 2

Academiedag 2 is achter de rug. Het thema? Trends. Een verslag in de vorm van tweets, pagina’s uit opschrijfboekjes en een gedichtje van Femke.

achterafje Trends FemkeDeJong

“Trends” door Femke (FrieslandCampina)

27 februari vond de tweede academiedag plaats, met als thema Trends. Om over dit thema te leren, reist de academie af naar Rotterdam, een stad waar veel gebeurt op gebied van trends en ondernemerschap.

De dag begint stralend Op Het Dak: Europa’s grootste dakboerderij op het dak van Het Schieblock.

Shirin Mirachor, oprichtster van GET ME opent de academiedag. Zij geeft ons een college over tijdsgeest, generaties Y en laat zien hoe trends ontstaan en verklaard kunnen worden.

Remco (Student Geneeskunde)

Remco (Student Geneeskunde)

Trends kunnen echter ook leiden tot een hoop onzin en verwarring. Met Teun van de Keuken praten we over Holle Frasen.

Yvonne (Coördinator Slow Food Youth Network)

Yvonne (Coördinator Slow Food Youth Network)

Met nieuwe inzichten van Shirin en de oproep van Teun van de Keuken om “altijd kritisch te zijn” nog vers in het geheugen, gaat de groep op trendtour door Rotterdam.

De eerste stops zijn Man met Bril Koffie en natuurvoedingswinkel Gimsel. Anne vindt:

Anne (Provincie Noord-Brabant)

Anne (Provincie Noord-Brabant)

Vervolgens fietsen we naar Aloha, dat, nog midden in de verbouwing, gevestigd is in voormalig zwemparadijs Tropicana. De iconische plek wordt op dit moment omgetoverd tot bar/restaurant/koffiebranderij/stadsterras voor “Jan en Alleman”. Femke Snijders legt uit hoe zij als kleine horeca-ondernemer terecht is gekomen in dit enorme project en vertelt hoe je tegelijkertijd hip en innovatief kan zijn én toegankelijk blijft voor het grote publiek.

YFMA_DAG3_RDAM_Jelmer_Jeuring_DSC_6266

De lunch bij Dertien (c) Jelmer Jeuring

De lunch is vandaag bij Restaurant Dertien. Naast een tafel vol weckpotten, zelfgemaakte smaakmakers en gefermenteerde producten vertelt Pepijn Schmeink, chef en eigenaar, over zijn culinaire ideeën. Daarna gaan we aan tafel om het te proeven.

Laatste halte van de trendtour: de Fenix Food Factory, waar negen ondernemers hun ambachtelijke producten op de markt brengen. Marijke Booij van Booij Kaasmakers demonstreert hoe een boerenproduct de stad in komt. Hoe ze het deed? “Om hiermee aan de slag te gaan, moest ik 1 dag in de week vrij nemen, zodat ik afstand kon doen van mijn dagelijkse werk. Zo deed ik inspiratie op om nieuwe wegen in te slaan.”

YFMA_DAG3_RDAM_Jelmer_Jeuring_DSC_6315

Remco (Student Geneeskunde) en Stef (Varkensboer) proeven de kaas van Booij Kaasmakers (c) Jelmer Jeuring

De tour eindigt waar we begonnen: Op Het Dak. Daar halen we het onderwerp trends dichterbij. Ook onder de academici zijn er ondernemers die hun weg willen vinden tussen trends, hypes en hun eigen passies. Sake, Stef, Lieke en Catrinus pitchen hun ideeën, dilemma’s en vragen aan de academici, om vervolgens in groepen te brainstormen over een ondernemingsplan en dat te presenteren. Procesbegeleiders: Frank Lindner van Food Inspiration en Helen Kranstauber van Food Cabinet. Over de ideeën die hier uit kwamen hoor je binnenkort meer.

We sluiten de tweede Academiedag af met een diner, gekookt door YFM Rotterdam.

Platbrood en drie soorten hummus, gekookt door YFM Rotterdam (c) Jelmer Jeuring

Platbrood en drie soorten hummus, gekookt door YFM Rotterdam (c) Jelmer Jeuring

Foto’s: Jelmer Jeuring

Verslag: Heleen Prins/Wilbert van de Kamp