Kies je regio
Terug naar overzicht

WAT TE DOEN IN JE DOMein? #MEI

Helaas! Ook mei is nog niet de maand dat we weer massaal van leuke food-activiteiten buiten de deur mogen genieten. Maar niet getreurd! Aangezien de meeste evenementen nog even op zich laten wachten -maar het weer wel beter wordt, en we liever echt niet stil willen zitten- zetten wij de aankomende tijd food activiteiten in de spotlight voor food-plezier in ons eigen ‘DOMein’. Deze maand: Hoe boost je jouw weerstand en hoe bereik je dit in je eigen omgeving? SFYN-Utrecht lid Merel zet alle tips voor je op een rij!

Immuunsysteem boosten?

We willen nu natuurlijk allemaal voorkomen dat we ziek worden. Je hebt hier niet altijd invloed op, maar er zijn zeker dingen die je kan doen om je weerstand te versterken of hoog te houden! Je weerstand is trouwens een andere naam voor je afweer of immuunsysteem. Je immuunsysteem bestaat uit erg veel verschillende onderdelen, daarom is het moeilijk om precies te meten of aan te geven wanneer je weerstand aan de lagere kant is. Toch zijn wetenschappers het erover eens, dat een gezonde levensstijl je kan helpen om al die kleine onderdeeltjes van je immuunsysteem op peil te houden.

 

Eet je sterk!

Naast voldoende slapen, bewegen, veel water te drinken, op je hygiëne te letten en stress voorkomen, is een gezond eetpatroon met voldoende groente en fruit essentieel voor een sterk immuunsysteem. So you better eat your greens, kids! Door gezond en gevarieerd te eten zou je in principe alle vitamines en mineralen die je nodig hebt binnen moeten kunnen krijgen. Maar mocht je toch jouw weestand een boost willen geven, dan kunnen Vitamine A, C, D en de mineralen zink en ijzer zeker niet ontbreken! Om je wat tijd te besparen hebben we alvast een klein lijstje gemaakt van een aantal voedingsmiddelen die je immuunsysteem beschermen of versterken.

Kaneel

De stoffen in kaneel hebben sterke antibacteriële en schimmelwerende eigenschappen. Kaneel zou ook ontstekingsremmend werken en het barst van de antioxidanten

Kurkuma

Dit gele power-kruid bevat curcumine dat werkt als een antioxidant en ontstekingen in het lichaam tegen gaat.

Gember

De hoge concentratie antioxidanten en vitamine C in gember, maken deze wortel een echte immuunbooster die virussen en bacteriën weert. Gember is verder rijk aan gingerol. Dit helpt bij het verlagen van infecties zoals in de luchtwegen.

Noten en zaden

Wist je dat je met een handjevol amandelen al bijna 50 procent van de dagelijks aangeraden dosis vitamine E binnenkrijgt? In noten zit ook het mineraal selenium. Een die je onder andere in noten vindt antioxidant om je immuunsysteem te versterken. Verder zijn noten en zaden een goede bron van zink.

Zoete aardappel

Zoete aardappelen zijn één van de grootste natuurlijke bronnen van beta-caroteen. Dit is een plantaardige stof die in het lichaam wordt omgezet in vitamin A.

Knoflook

Knoflook bevat verschillende antioxidanten die schimmels, bacteriën, virussen en parasieten weren. Vooral rauwe knoflook heeft een positief effect of je immuunsysteem. Gelukkig zijn al die extra teentjes knoflook in je eten dus toch nog ergens goed voor geweest…

Citrusfruit

Citrusfruit als citroen, sinaasappel, of limoen is een super goede bron van vitamine C. Vitamine C kan niet opgeslagen worden in je lichaam, waardoor je niet even een voorraadje aan kan leggen. Daarom is het belangrijk om elke dag voedsel te eten waar vitamine C in zit.

 

Broccoli

Broccoli bevat net als veel groene bladgroente mega veel voedingsstoffen die je weerstand kunnen verbeteren. Zo zit broccoli vol met vitamine A, C en E.

Ananas

Wanneer het aankomt op vitamine C is de ananas echt een ‘powerhouse’. Daarnaast staat ananas ook bekend om zijn sterkte ontstekingsremmende eigenschappen.

 

Beweeg in de zon!

Naast gezond en gevarieerd eten weten we intussen ook allemaal dat regelmatig bewegen belangrijk is voor onze gezondheid en daarmee ook het immuunsysteem. Bewegen zorgt er bijvoorbeeld voor dat je lichaam zuurstofrijk bloed rondpompt. Hier hebben virussen een hekel aan. En als je dan toch jezelf zo ver hebt gekregen om uit bed te stappen of zelfs te sporten; ga dan vooral naar buiten (natuurlijk wel op gepaste afstand van iedereen)! Buiten vang je daglicht en nog beter de zonnevitamine: Vitamine D. De zon zorgt voor de aanmaak van vitamine D, welke een belangrijke rol speelt bij een goede werking van je afweersysteem.

 

Kweek je eigen powerfood!

Verder is het nu ook de perfecte tijd om thuis je eigen powerfood te kweken zoals kruiden, spinazie of tomaten! Koop wat zaadjes en gebruik aarde, een kweekbak (of bv: een grote ovenschaal of dienblad met opstaande rand) en ga aan de slag! Ook je lege wc-rollen kunnen nog van pas komen. Knip een wc-rolletje aan de onderkant in, vouw de flapjes over elkaar en plak ze dicht. Vul de rolletjes met aarde. Leg daar het zaadje op en bedek het zaadje daarna met wat aarde. Plaats de rolletjes vervolgens in je (geïmproviseerde) kweekbak en zet de bak achter het raam of op de vensterbank. Belangrijk! Laat je plantjes niet uitdrogen, maar houd ze vochtig. Have fun!

 

Let’s go!

Om je alvast even een beetje op weg te helpen bij het boosten van je immuunsysteem, hebben wij alvast een immune-boosting smoothie gemaakt, waarvan we het recept graag met je delen:

 

Ingrediënten:

-200 ml plantaardige melk

-150 g ananas

-Sap van 1 sinaasappel

-Sap van 1/2 citroen (gooi de andere helft niet weg, maar gebruik het voor iets anders!)

-3 cm verse gember (geraspt)

-1 kleine rijpe banaan (je weet wel van die bruine, die je anders misschien weg zou gooien ;))

-½ tl gedroogde, gemalen kurkuma

-een beetje Gemalen zwarte peper (zwarte peper verhoogt de opname van kurkuma in je lichaam)

-1 tl gedroogde, gemalen kaneel

 

Methode:

Doe alle ingrediënten bij elkaar in de blender en bled tot een glad geheel.

 

Tip: Pas op voor je doggo, want voor je het weet is je smoothie verdwenen…

Tekst en foto // Merel

P.S. Benieuwd wat SFYN Utrecht nog meer allemaal doet? Volg ons op Instagram en Facebook, of schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Om onze website veilig en soepel te laten draaien plaatsen wij cookies. Lees ons privacybeleid of ga er direct mee akkoord. Privacybeleid

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten