7 vragen aan Bibianne Roetert

Gepost:
9.10.2021
Locatie:
Heading
Door:
SFYN NL

De coronacrisis vraagt om creatieve ideeën en oplossingen. En laat die creatieve ideeën maar aan SFYN’ers over. In deze serie vragen wij ondernemende SFYN’ers het hemd van het lijf over hun bedrijf én anti-corona initiatief.

Deze week praten we met Bibianne Roetert. Bibianne is initiatiefnemer van Support Your Locals 010, waarmee zij lokale Rotterdamse ondernemers bij elkaar bracht en met hen een voedselpakket opzette. Daarnaast is ze deelnemer van de SFYN Academie 2020 én Brand Manager bij Unilever.


1. Wie ben je en wat doe je?
Ik ben Bibianne Roetert en ik werk als Brand Manager bij Unilever voor het merk B-Better water.

2. Je doet mee aan de SFYN Academie 2020. Waarom heb je je destijds aangemeld?
Omdat ik een relevant verschil wil maken in de voedselketen. Via de academie hoopte ik meer te leren over hoe dit kan, en mensen te leren kennen met wie ik dit kan doen.

3. Naast je deelname aan de SFYN Academie en je werk voor Unilever, was je er ook als de kippen bij toen je Support Your Locals 010 initieerde. Hoe kwam je op het idee om hiermee aan de slag te gaan?
Toen Samuel Levie aan tafel schoof bij Eva Jinek (over Support Your Locals Amsterdam, red), vond ik dat dit idee ook in Rotterdam uitgerold kon worden. In eerste instantie was iedereen al druk met zijn eigen initiatieven dus leek er geen dringende behoefte vanuit de ondernemers. Totdat ik via Instock hoorde dat zij al 700 pakketten per dag verkochtten.  Toen heb ik tóch doorgezet en samen met enthousiaste SFYN’ers uit Rotterdam verschillende ondernemers bij elkaar in een app-groep gezet. Daarna ging alles in een stroomversnelling en binnen vier dagen waren de eerste 250 pakketten verkocht.

4. Anders dan in je werk bij Unilever – gaat het bij Support Your Locals 010 om lokaal voedsel. Waar komt jouw enthousiasme voor ‘lokaal’ vandaan?
Lokale ondernemers leven van en vóór hun onderneming. Juist door de crisis werden zij extra hard geraakt, niet alleen zakelijk maar ook persoonlijk. Terwijl ik bij Unilever mijn werk ontzettend belangrijk vind, heb ik de zekerheid van een vast salaris en een groots vanzelfsprekend vangnet om me heen. De meeste ondernemers zijn gewend om alles zelf te doen. Daarom moeten zij ook hun eigen vangnet creëren, zowel voor hun eigen onderneming als voor zichzelf en hun gezin. Daar heb ik veel respect voor.

Support Your Locals 010 bleek een hele mooie manier om die ondernemers samen te brengen en er samen de schouders onder te zetten. Dit gaf onderling veel energie. Tegelijkertijd kwam er wat geld binnen en konden Rotterdammers verschillende lokale producten leren kennen. Ik hoop dat ik hieraan bij heb kunnen dragen met mijn kennis van marketing en productontwikkeling.

5. De Support Your Locals boxen vlogen – zeker in de opstartfase – als warme broodjes over de toonbank. Wat is de leukste reactie die jullie hebben mogen ontvangen?
Het leukste is als mensen meerdere keren achter elkaar de box bestellen, omdat ze de producten zo lekker vinden!

6. Jullie hebben – zeker aan het begin – veel steun gehad van kopers. Hoe zie jij de lange termijn van het Support Your Locals initiatief?
Ik hoop dat het initiatief na de crisis door zal gaan. Daarom heb ik het ook overgedragen aan twee gedreven meiden die het initiatief fulltime leiden. De ‘Locals’ maken ontzettend lekkere producten. Het zou fantastisch zijn als die producten, zelfs na het openen van de horeca, ook bij particulieren thuisbezorgd blijven worden zodat heel Rotterdam er thuis van kan genieten.

7. En dan nog iets anders… Je werkt als ‘Brand Manager B-Better water’. Kan je B-Better Water koken? En zo ja, vertel vertel – wat gaan we maken?!
Dat wordt heel spannend, maar alles kan! Je kan de B-Better Immunity inkoken om er een lekkere siroop van te maken. Vervolgens koop je bij de lokale ijsboer twee bolletjes yoghurt ijs en drapeer je de Immunity siroop erover heen. Klaar! Genieten maar!

Tekst // Bibianne Roetert & Eline Beltman
Beeld // Charlotte van den Arend

– Woon je in Rotterdam? Bestel de box van Support Your Locals 010 via www.supportyourlocals010.nl.

– De coronacrisis vraagt om creatieve ideeën en oplossingen. En laat die creatieve ideeën maar aan SFYN’ers over. Zij steken hun handen graag uit de mouwen en stampen in no-time lokale voedselboxen uit de grond, organiseren toffe webinars om je voedselkennis bij te spijkeren óf duiken de keuken in om zelf-gemaakte maaltijden hoogstpersoonlijk (en contactloos) aan huis te leveren. Benieuwd wie deze SFYN’ers zijn? In deze serie vragen wij ondernemende SFYN’ers het hemd van het lijf over hun anti-corona initiatief.

INFO@SFYN.NL

Download PDF

Sep 10, 2021 2:25 PM