7 VRAGEN AAN VISSER HENDRIK KRAMER

Gepost:
9.1.2021
Locatie:
Heading
Door:
SFYN NL

Hendrik Kramer is Noordzeevisser en doet met zijn duurzame schip het Food Filmfestival Den Haag aan aanstaande zaterdag. In zeven vragen een portret van deze ambitieuze visser.

1. Stel je voor, wie ben je?
Ik ben Hendrik, 29 jaar, Noordzeevisser en mede eigenaar van het nieuwe MDV-1 schip. Doordeweeks kun je mij meestal op zee vinden. Tien jaar geleden kwam ik voor het eerst aan boord van ons boomkorschip, in 2008 moesten we hier helaas mee stoppen, het ging niet meer. Sindsdien heb ik freelance gevist, o.a. op krabben. In 2013 ben ik met Stichting Masterplan Duurzame Visserij (MDV) aan de ontwikkeling van een nieuw, duurzaam, schip begonnen. Dat pilot-schip MDV-1 is er nu!

2. Waarom die liefde voor vis?
Noordzeevis is voor mij het meest duurzame en biologische voedsel dat er bestaat. GMO’s staan voor de deur, het merendeel van de zalm wordt gekweekt, we strooien met kunstmest en in de veehouderij houden we de sector op de been met antibiotica. Er is haast geen écht puur en biologisch voedsel meer te krijgen. Maar vis wordt wild geboren in zijn natuurlijke omgeving, hier voor de Nederlandse kust. Vis is echt eten! Daar zouden we zuinig mee om moeten springen en veel meer moeten promoten.

3. Wat is het MDV-1 schip?
Het MDV-1 schip is een initiatief van Stichting Masterplan Duurzame Visserij. Een modern schip, duurzaam en met een zogeheten nieuw verdienmodel. Stichting Masterplan Duurzame Visserij is geboren uit de nood om een economische en duurzaamheidstransitie in de visserij in gang te brengen. Het pilotschip MDV-1 is sinds een paar maanden af en haalt inmiddels zijn eerste vangsten binnen.

4. Waarom is het MDV-1 schip zo vernieuwend?
Het schip is in elkaar gezet om een zo klein mogelijke ecologische footprint achter te laten. Met de MDV-1 vissen we op tong en schol. De boot vaart super zuinig, doet aan warmte terugwinning en voert een selectieve visserij methode, namelijk de twintigpulse waardoor de impact op de bodem veel kleiner is. Waar eerder 4 liter brandstof voor 1 kilo vis nodig was, kan het nu met slechts 0,5 liter voor 1 kilo vis. Aan boord is een power-managment systeem aanwezig dat de hele energiehuishouding mogelijk monitort en eventuele systemen in of uitschakelt. Een mooi staaltje samenwerking tussen onderzoek, technologie en de visserij. Dat is voor mij de manier om tot een duurzamere industrie te komen, samenwerken. Ik hoop dat we met dit schip laten zien dat het kan, duurzaam vissen en financieel haalbaar voor de visserij zelf. We zitten nu in de onderzoeksfase en ik hoop dat in de volgende fase 30 tot 40 meer schepen gebouwd worden, dan kunnen we echt spreken van een transitie.

5. Wat heb jij er als visser aan gehad om de SFYN academie te volgen?
In 2014 heb ik de SFYN academie gedaan. Door de academie ben ik me meer bewust geworden hoe weinig mensen weten over de visserij. Zelf heb ik ondervonden hoe dat is tijdens de SFYN Academie waar ik buiten de visserij niets wist van andere sectoren. Zo onwetend als mensen tegenover de visserij staan, stond ik tegenover de varkenssector bijvoorbeeld. Voor veel mensen is vlees gewoon vlees, aardappels zijn aardappels en vis gewoon vis. Wees je bewust van een wereld die achter die producten schuil gaat waardoor je ook samen tot oplossingen kan komen voor een duurzaam voedselsysteem.

6. Hoe eet jij je vis zelf het liefst?
Mijn vis koop ik niet in de winkel maar komt direct van de boot, zelf gevangen. Het meest voor hand ligt natuurlijk een lekker stukje schol, maar ik hou ook van een wat bijzondere vis als het zonnevisje. Goede verse vis hoef je alleen maar in wat boter in een pannetje te bakken, dan heb je al een wereldmaaltijd. Het is jammer dat al deze mooie vissen in Nederland worden aangeland en daarna heel de wereld worden overgevlogen. Wij eten de gekweekte panga en gamba’s van ver in plaats van de schol en langoustines die uit de Noordzee komt. De schol staat eigenlijk hoger op de biologische trap en is veel lekkerder!

7. Je staat zaterdag met het MDV-1 op het Food Filmfestival, wat kunnen mensen verwachten?
Zoals altijd verwacht ik bij Food Filmfestival een positieve sfeer, waar we veel vragen kunnen beantwoorden en mensen een kijkje kunnen nemen hoe het er op zee aan toegaat. Mensen kunnen aan boord gaan van het schip en uitleg erover krijgen. De visserij is niet een sector waar je makkelijk iets over te weten komt, zomaar even langsfietst. Ik hoop dat mensen nadat ze bij ons langs zijn geweest begrijpen wat er allemaal achter dat stukje vis zit dat ’s avonds op hun bord ligt.

Het bezoek aan het MDV-1 schip tijdens Food Filmfestival is gratis, en kan op verschillende momenten op de dag tussen 12:00-20:00.

Download PDF

Sep 1, 2021 12:53 PM